Jan Julínek: když satira není aktuální, nemá cenu ji hrát

V šestadvaceti letech založil amatérské Divadlo SemTamFór. Dále založil satirické Divadlo RePublika, kde také dělá uměleckého vedoucího, režiséra a mnoho dalšího. Pravidelně se objevuje v českých seriálech. A od roku 2008 je programovým ředitelem Jiráskova Hronova.

záznam streamu: ZDE

Úvod rozhovoru s Janem Julínkem pojal Josef Jan Kopecký, jako prohlídku fotografií z divadelního působení Jana Jelínka v posledních jedenácti letech. Z mnoha titulů můžeme zmínit pohádku O líném Honzovi, která může být pro mnohé tvůrce velmi inspirativní: „Pohádku O líném Honzovi jsem napsal, a hraju v ní Honzu. Myslím, že se mi povedla, protože na začátku vlezu na pec, a slezu z ní až na konci. Potřeboval jsem nějakou ‚zájezdovku‘, kde si odpočinu. – Ano, stalo se, že jsem usnul,“ vzpomíná Jan Julínek. Pohádka O líném Honzovi je ale opravdu jen pohádka. Jan Julínek líný určitě není.

Nebudeme hrát v tělocvičně – to k divadlu nepatří!

Divadelní kariéra Jana Julínka začala ještě nějakou dobu před založením SemTamFóru, jak odhaluje. Začalo to ve Slavičíně v divadelním souboru Pařez, které se věnuje divadlu pro děti. S kamarádem z gymnázia zavítal na jednu sezónu do Divadla kamaráda Toma ve Valašských Kloboukách, kde si Jan Julínek zahrál v Dívčí válce. U Jana Julínka však převládala touha, tvořit komedie pro dospělé. A tak se roku 2002 zakládá Divadlo SemTamFór. První autorská inscenace Vzpoura knih vznikla na motivy Člověka z půdy od Miroslava Horníčka.

Divadlo SemTamFór má v současné době zájezdovou a amatérskou scénu. Původní záměr divadla bylo, dělat večerní komedie pro dospělé. Ale s postupujícím časem a novými tituly se nabalovala práce i nabídky. „Nazkoušeli jsme Pověsti pro štěstí, o které byl zájem ve školách. Takže jsem to přezkoušel s lidmi, kteří do těch škol mohli jezdit. A díky tomu přicházelo víc a víc možností, říká Jan Julínek o zájezdové sekci Divadla SemTamFór.

Divadlo se svými zájezdy vystupuje zásadně v divadlech či kulturních domech. Jejich důvod je zcela jasný, jak říká Jan Julínek: „Pokud máme ty dětské diváky nějak vychovávat, tak to bereme se vším všudy. Nebudeme hrát v tělocvičně, protože to k divadlu nepatří.“

Nenašli jsme přehlídku, kde bychom si mohli zahrát, tak jsme si založili svoji

Divadlo SemTamFór za dobu své existence objelo plno přehlídek, včetně Jiráskova Hronova. Asi jako všichni, kteří si mohli na Hronově zahrát, i Jan Julínek říká, že z toho také byli vždy nervózní. Ale jistě krásně nervózní. Vstup SemTamFóru do systému přehlídek přišel zcela přímo. Jana Julínka zkrátka nezastaví žádná překážka.

„U nás to byla pomsta, založit přehlídku,“ začíná s vyprávěním o vzniku přehlídky Valašské křoví Jan Julínek. „Valašské křoví vzniklo tak, že nás nikde jinde nevzali. Nikdo nás neznal, nemohli jsme se nikam dovolat. Hledali jsme, kam se přihlásit, ale prostě to nedopadlo. Našel jsem kontakt na ARTAMU, ani jsem tehdy nevěděl, co ARTAMA dělá. Přihlásili jsme se do kurzu praktické režie, a tam jsme jim to řekli, že mají nedostatek. Poté jsme se s lidmi z ARTAMY setkali na Popelce Rakovník, a tam nám Simona Bezoušková řekla, ať si uděláme vlastní přehlídku. A tak z naší malé přehlídky o čtyřech souborech vzniklo to postupové Valašské křoví.“

Když satira není aktuální, nemá cenu ji hrát

Divadlo RePublika působí v pražském Rock Café, a věnuje se satiře. Jan Julínek tedy pokračuje v komediálních vodách, ale s tímto souborem se jasně vyjadřuje k aktuálním událostem, a nastavuje zrcadlo naší společnosti. Momentálně nejhranější inscenací souboru je satirický kabaret Boss Babiš, podle stejnojmenné knihy Jaroslava Kmenty. Jan Nosek Novák knihu zdramatizoval, a z velké většiny zrežíroval ve spolupráci s hostem Josefa Jana Kopeckého, s Janem Julínkem. „Nápad na tuhle inscenaci vznikl v době, kdy jsem se dozvěděl o jednom souboru, kterému bylo vyhrožováno, ať stáhne svůj titul. Nosek do toho nejdřív nechtěl jít, že prý nedramatizuje telefonní seznamy. Ale nakonec jsme k tomu klíč našli.“

Jan Julínek také hovoří o náročnosti satiry v tom smyslu, že hodně rychle stárne. Před každou reprízou se musí inscenace oprášit a aktualizovat tak, aby stále splňovala svůj záměr. „Když satira není aktuální, nemá cenu jí hrát,“ říká Jan Julínek. Nejen do satirického divadla chodí aktivní diváci, kteří chtějí přemýšlet o sobě, a o světě kolem sebe. Jistě si zaslouží, vždy vidět to nejlepší.

Divadlo RePublika se chystá na novou satiru, ale nechá se inspirovat říjnovými volbami. „Kdo bude ve vedení, z toho si budeme dělat srandu,“ dodává Jan Julínek.

Neblbněte, je to jenom divadlo!

V čem je Janu Julínkovi dobře, v tom divadle? „Nám je dobře v kombinaci pohádky-satira-komedie. To kouzlo je v tom, že si můžeš odskočit z pohádky k dospělému divákovi a naopak,“ odpovídá Jan Julínek. Dále hovoří o dětském a dospělém divákovi, přičemž mezi nimi nevidí takový rozdíl: „Přistupujeme k dětskému divákovi jako k dospělému. Tím že děláme komedie, je reakce diváků slyšitelná. A u dětí jsou ty reakce taky okamžité a slyšitelné.“

I když Jan Julínek hodně hrával, nyní už jako herec moc nepůsobí, jak říká. Má na svědomí ale mnoho režií. A v této souvislosti opět zmiňuje tu krásnou nervozitu, která před každým představením je. Ale jako režisér už jí řeší jinak. „Většinou chodím do zákulisí, směju se hercům, a říkám jim: Neblbněte, je to jenom divadlo,“ říká o své režisérské motivaci k hercům Jan Julínek.

Srdcovka Jana Julínka – Jiráskův Hronov

Jan Julínek se věnuje Jiráskovu Hronovu profesně. Jak ale říká, nešlo by to dělat bez té lásky a nadšení k věci. A letošní ročník byl toho důkazem. S láskou organizovaný festival PROBĚHL, všechno šlapalo bez nejmenších problémů, a všichni si to nesmírně užili. Jan Julínek vidí Jiráskův Hronov, ale divadelní přehlídky obecně, především jako příležitost k setkávání a vzájemné inspiraci. Jan Julínek prozrazuje, že už se pomalu chystá další ročník, tak držme palce, ať vše pokračuje tak, jak má. Ať se všechno stane.

Poslechněte si záznam celého Antré:

záznam streamu: ZDE

Děkujeme za podporu Galerii Václava Havla a Centru podpory uměleckých aktivit - Impulsu, Hradec Králové.

Záštitu nad streamem Antré mají: hejtman Pardubického kraje Martin Netolický a hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček.

foto: Magdaléna Fedorková

autor: Lucie Kotěrová