Martin Škeřík: muž mnoha divadelních tváří a zkušeností

Herec divadelního souboru DOVEDA Sloupnice. Muž působící tiše a klidně. Dřímá v něm však uragán živelného divadla a bohatých zkušeností.

záznam streamu: ZDE

Do divadla ve Sloupnici oklikou – Jesličky, divadlo DNO a štace po celé republice

Kamarádka Martina Škeříka ho zavedla do Jesliček v době jeho studií v Hradci Králové. Učil se u Emy Zámečníkové, kde také získal první roli, kamenný vodotrysk. „Hrálo se to tak, že jsem byl v portále, do půl těl nahý, napudrovaný na bílo. Těžko jsem se hýbal, a ke konci jsem nějak ožil,“ vzpomíná Martin Škeřík, který jinak na Jesličky vzpomíná s radostí. „Byl to úplně nový svět mezi novými lidmi. A jiné prožitky než na fakultě, na katedře informatiky.“ V divadle Jesličky se Martin Škeřík mimo jiné také setkal s Jiřím Jelínkem a divadlem DNO, do kterého se zapojil. „Jirka mě viděl v jednom přestavení,
a oslovil mě, jestli bych s nimi nechtěl dělat. Bylo tam všechno a nejen po divadelní stránce. Byli jsme parta, která spolu trávila hodně času, někteří spolu bydleli, někteří spolu chodili, někteří se vzali, a ta činnost byla hrozně živelná, spontánní, nápaditá. Nebylo to tak, že jsme se scházeli na pravidelné zkoušky, ale nějak jsme spolu byli, a pak z toho vznikaly inscenace, které vždycky vymyslel Jirka Jelínek, ale myslím, že autorsky se na tom podíleli všichni.“ Mimo štace opravdu po celé republice si Martin Škeřík, coby člen divadla DNO zahrál také v Klicperově divadle pod režijním vedením Vladimíra Morávka.

Z party hasičů hrajících divadlo

Divadelní soubor DOVEDA Sloupnice má dle slov Martina Škeříka štěstí na tvůrčí lidi, ale také na režiséry a tvůrčí osobnosti. A dokládá to i bohatá a pestrá historie souboru, jejich úspěchy na přehlídkách. Martin Škeřík však popisuje především dobu, kdy v souboru působí sám. Je tomu už dvacet let. Současný soubor má své počátky v 90. letech, kdy parta hasičů začala hrát divadlo pod vedením učitelky češtiny, paní Sychrové. A postupně se nabalovali další a další představení. „Chtělo se mi na jeviště,“ říká Martin Škeřík. Slovo DOVEDA popisuje ve Sloupnici člověka, který je šikovný, zručný. V názvu divadelního souboru to však představuje spíš zkratku slov DObrovolný VEsnický Divadelní Ansámbl. A tak z divadelního souboru pod sborem dobrovolných hasičů vzniklo samostatné, čistě divadelní těleso.

Režijní zkušenost Martina Škeříka

Nejen herecké role má na svém kontě Martin Škeřík. Vyzkoušel si i režii a to na hře Světáci. Divácky atraktivním titulem si vyzkoušel, že režisér amatérského divadla nemá úplně na růžích ustláno. Režisérkou souboru byla dlouhá léta Markéta Světlíková, a tu Martin jednou zastoupil. „V době kdy Markéta Světlíková byla v Srbském Banátu, jsme měli chuť něco dělat. Tak jsem si řekl, že to zkusím. Říkal jsem si, že i ty Světáci jsou takové ochotnické téma. Byl jsem člověk, který to organizoval, snažil se říct hercům, kam mají jít. Mě to přišlo hodně složitý dělat tu režii. Režisér je všechno – hlídá kostýmy, rekvizity, je ten hlavní tahoun, který to musí táhnout. Byla to i zkušenosti, kdy jsem si nevěděl rady. To bylo těžký zjištění, jak se s tím vypořádat,“ říká Martin Škeřík.

Muzikální soubor si vždy přitáhne osobnost, která ho povede

Předností DS DOVEDA je hlavně muzikálnost. Za posledních patnáct let se živá hudba objevuje v každé inscenaci. Každý buď dobře zpívá, nebo na něco hraje, nebo se snaží zpívat. Je tomu tak i u dvou inscenací, které Martin Škeřík ve svém vyprávění zmiňuje. Jde také o první zkušenosti s režisérem Gary Edwardsem.

Český děják, velmi úspěšný, autorský kabaret inspirovaný českou historií. „Výjimečné to bylo, protože to bylo první zkoušení s Garym. A tlačil nás k tomu, abychom si to vymýšleli sami. To přestavení vzniklo tak, že jsme se bavili o tom, co dělat. Garyho napadl kabaret, a potom jsme se rozhodli pro českou historii, a vybírali jsme historické osobnosti, na kterých by se dalo něco stavět. Bylo to v době, kdy se Markéta rozhodla, že už činnost ukončí. Nedokázali jsme se odrazit, a do toho přišel Gary, který nabídl svou pomoc.“

Gary Edwards je původně Američan. V Americe také vystudoval hudbu a klaunskou školu, a nejen u nás rozjel projekt zdravotních klaunů. Nějakým řízením osudu se přistěhoval kousek od Sloupnice. Věděl o existenci divadelního souboru, a když věděl, že je bezprizorní, nabídl pomocnou ruku. „A sám si asi nepředstavoval, že by to byla plnohodnotná pomoc,“ říká Martin Škeřík. „Ale nějak jsme se ho chytli, a začali jsme spolupracovat na plný úvazek, bych řekl.“

Legenda o zbloudilých duších – opět autorská věc Garyho a souboru. „Gary přišel s námětem Bermudského trojúhelníku, a navrhnul základní linku příběhu, kterou jsme začali rozpracovávat. Ale nejdříve začali muzikanti zkoušet písničky. Začali jsme něco rozjíždět, až jsme se dostali do momentu, kdy jsme věděli, že to musíme rozpracovat. Tak jsme si v užším kruhu sedli, a začali jsme psát bodový scénář. A to jsme měli psát hlavní myšlenku té scény, podstatné momenty. Při zkouškách jsme to pak začali obalovat textem. A to bylo zase těžký, protože se nemáte o co opřít,“ popisuje Martin Škeřík tvůrčí proces s režisérem, který souboru DOVEDA snad dlouho vydrží.

Režisérské přístupy při tvorbě postavy

Martin Škeřík si od divadla Jesličky, Divadla DNO, Vladimíra Morávka a poté od režisérů DS DOVEDA zažil více přístupů při tvorbě postavy. Hovoří tedy o tom, jaký podíl na tvorbě postavy má režisér,
a jaký podíl herec. „Vždycky si musíte tu roli tvořit sama podle sebe. To je na jednu stranu super, protože musíte podstoupit proces tvoření, kdy to je často hodně těžký, zoufalý. Ale když se k něčemu dopracujete, tak je to fajn. Morávek byl hodně precizní, společně s dramaturgem. Spíš jsem měl pocit, že to jsou takové živé obrazy na jevišti, kdy všechno muselo být přesně, aby to do sebe zapadlo. Takže tam si myslím, že Morávek nedával extra prostor hercům. Ale to je moje jedna malá zkušenost. Poslední zkušenost s Gary Edwardsem, tak postavy jsou vytvářený na těch zkouškách. Byly třeba dány základní parametry postavy, ale snažili jsme se postavu najít skrze fyzické jednání, skrze fyzický pocit si máte přijít na charakter postavy.“

Ve Sloupnici rozhodně nejsou flinkové

V současné době soubor DOVEDA nepracuje na ničem novém. Své inscenace dovádí do derniéry, a teprve poté začínají s novou inscenací. A tak ještě máte šanci, shlédnout inscenaci Legenda o zbloudilých duších. Ovšem neváhejte, soubor si hlídá i četnost svých představení. Tak jako všude, čas je drahý. „Teď se nám podařilo, že jsme hráli v listopadu 3x, v říjnu 2x. A to už je na nás moc. A to Garymu nešlo do hlavy, že to přece není tolik času. A to bylo těžké mu vysvětlit, že nejsme flinkové, když nechceme hrát 3x do měsíce. Snad už to Gary pochopil, že to není o tom, že nás to nebaví, ale je to zkrátka hodně času, když máme své rodiny a závazky.“

Poslechněte si záznam celého Antré:

záznam streamu: ZDE

Děkujeme za podporu Galerii Václava Havla a Centrum uměleckých aktivit.

Záštitu nad streamem Antré mají: hejtman Pardubického kraje Martin Netolický a hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček.

foto: Tomáš Zeman

autor: Lucie Kotěrová