„Doufám, že se černému humoru budeme věnovat, dokud neumřeme. Humor obecně by neměl vymizet ani za cenu hyperkorektnosti,“ říká hned na úvod Tomáš Novotný s tím, že právě píše hru, která se týká nesmyslné hyperkorektnosti, která nás všechny válcuje. „Trochu mě děsí, že věci, ze kterých jsme si v připravované inscenaci chtěli dělat legraci, se už skutečně staly! Když se absurdum stává pravdou, není už absurdní, tudíž vtipné. Bojím se, abychom si nakonec měli vůbec z čeho dělat srandu.“ Nejde přehlédnout, že renomovaní světoví komici se dnes omlouvají za svou dřívější tvorbu. Bude se jednou kát i Divadlo Tří?
„Ne, my se držíme našeho vzoru, skupiny Monty Python, její člen Terry Gilliam řekl, že touží být velkou černou lesbou,“ naráží Tomáš Novotný na komentář Gilliama na nedávné vyjádření šéfa programu BBC o skupině Monty Python, jejímž byl členem. „Taková pitomost, že ani v komedii už nemůže být šest bělochů! Všechny nás to strašně rozčililo – a víte co? Já už nejsem bílý muž, já jsem černá lesba,“ vzkázal Gilliam v reakci na současný diktát politické korektnosti. Kdo tedy z Divadla Tří bude velkou černou lesbou? „Klidně já, ještě nemám děti a rodinu, nemusím být zas tak hyperkorektní,“ směje se Tomáš Novotný.
Pojďme si představit Divadlo Tří. Hereckými kolegy Tomáše Novotného jsou Ladislav Marek a Lukáš Udržal. Na jevišti je doplňuje obvykle nějaká mladá, krásná, talentovaná herečka j. h. Technik, zvukař, kameraman, osvětlovač a příležitostný herec Ondra Novák sice tolik není vidět, ale bez něj by to nešlo. „Ondra je náš poklad, my se na něj spoléháme jako na toho čtvrtého, který je na druhé straně, takže když cokoliv zkazíme, Ondra nás z toho může dostat. Navíc, když jeden z nás onemocní, Ondra nemá problém ho zastoupit. Já nevím, jak to dělá, ale umí všechny ty texty nazpaměť. Je to naše pojistka.“
Kluci se potkali v pardubickém Divadle Exil – Tomáš Novotný chodil s Ladislavem Markem na obchodní akademii. Tam se setkali, začali hrát v různých hrách a zjistili, že je to spolu baví. Postupně si k sobě nacházeli cestu. „Divadlo nás spojuje, občas v nadsázce říkáme, že kdybychom nedělali to divadlo, tak se vůbec nekamarádíme, protože si nemáme co říct,“ upřesňuje Tomáš Novotný.
První představení vzniklo 13. 6. 2004. „Pamatuji si to, protože mám ten den narozeniny. Mysleli jsme, že to bude naše první a poslední představení, protože jsme zrovna všichni tři mířili na vysoké školy. Mysleli jsme si, že se už nikdy neuvidíme, proto jsme udělali rozlučkové představení. A už to trvá sedmnáct let. Celkem nám to jde a baví nás to. Doufám, že nám to loučení ještě dlouho vydrží,“ říká Tomáš Novotný.
Prvním autorským počinem Divadla Tří byla tenkrát inscenace Uctivá poklona pane hrabě. Autorské divadlo začali kluci dělat z lenosti, aby nemuseli řešit administrativu okolo autorských práv. Texty píše právě Tomáš Novotný, ale zbytek ansámblu mu do toho zásadně zasahuje.
„Mě to neuvěřitelně baví – vyrábět humor. Od dětských let jsem se teoreticky zabýval tím, jak fungují různé druhy humoru. Nejvíc mě baví, právě ten černý nebo absurdní. Můj otec mi ve 14 letech ukázal knihu Kurta Vonneguta Snídaně šampionů, která rozhodně není pro děti od 14 let, ale nastavil mi tím nějakou cestu. Pak to byl samozřejmě Woody Allen a Monty Python,“ vyjmenovává Tomáš Novotný, zformovalo styl, jakým teď píše hraje s D3.
Inscenace Divadla Tří jsou plné absurdních slovních hříček Výkon stojí na absolutní znalosti textu, přesném rytmu a souhře všech tří protagonistů. Aby to fungovalo, musí se to říct naprosto přesně tak, jak je to napsané. Kdyby se to řeklo vlastními slovy, tak tam něco chybí. Jde o timing, aby to fungovalo.
Je to tak specifické, že se nabízí otázka, zda jsou tyto texty přenositelné a mohl by tituly Divadlo Tří hrát i někdo jiný. „Já myslím, že by to šlo. Navíc, my bychom byli velmi poctěni. Například Divadlo Sklep už má také své následovatele, kteří hrají s úspěchem jejich hry. A naopak Divadlo Sklep ve svých začátcích žilo z Grossmana a Šimka, ze Suchého a Šlitra. Když člověk nemá vzory, těžko se sám profiluje. I my si občas půjčujeme nějaké ideje a nápady od někoho jiného, ale snažíme se je přetvářet k obrazu svému,“ uvádí Tomáš Novotný. Kdyby někdo těžil z tvorby D3, nebo by se prosáklo, že jejich hru někdo vykradl, byla by to pro trojici Novotný, Marek, Udržal ta největší pocta.
Jak vypadá zkoušení Divadla Tří, když Tomáš přijde s novým textem? „Napřed se sejdeme s deseti patnácti minutovým zpožděním, pak si řekneme, co je nového, čí děti jsou nemocné, kdo se včera opil atd. Potom začneme mluvit o textu. Já jsem přesvědčený, že je vyšperkovaný, dokonalý, protože jsem na něm rok pracoval. Kluci to zepsují od začátku do konce, seškrtají, přepíšou, pak to v nějakém tvaru hrajeme,“ popisuje tvůrčí kolektivní proces Tomáš Novotný. Výsledek je, že 70 % je Tomáše a zbytek vznikne na základě zkoušení. Ty nejhezčí fóry, nejupřímnější, nejpravdivější vzniknou až během zkoušení. Tomu textu to dodává život.
Herci jsou si navzájem i režiséry. „Už na sebe tak slyšíme, že jsme nějakým způsobem schopní se korigovat sami. Možná by to s nějakým režisérem mohlo být lepší, ale těžko se shání někdo, kdo by do toho s námi šel zadarmo,“ říká Tomáš. Funguje pravidlo tří. Když se někomu nějaký fór líbí a někomu ne, tak se hlasuje, zda to tam zůstane nebo se to vyškrtne. Ondra Novák (zvukař a osvětlovač) vlastně hlasuje taky – ale většinou to nebývá remíza. Spíš 3:1. A holky – herečky mají v ansámblu jenom půlku hlasu.
První hostující herečkou byla Kristýna Hypšová z amatérského souboru Divadlo Exil, pak už nastoupily samé profesionálky. „Ty holky to s námi neuvěřitelným způsobem baví. Mě jednou jedna moje bývalá partnerka osočila z toho, že neumím psát ženské role. Je to pravda, že ty ženské role jsou v textové části trochu upozaděné. Proto si ke spolupráci zveme zkušené herečky. Na všech si vážím toho, že si tu roli dotvoří sami. Vždycky přidají něco, co já tam nejsem schopen napsat. Dávají tomu neuvěřitelný koule,“ vysvětluje Tomáš Novotný.
Jména hostujících dam přibývají. Pánové je přizvou ke spolupráci na startu jejich kariéry. Ale mají čich na talent. Čím jsou jejich herečky úspěšnější ve své profesionální kariéře, tím méně mají času na Divadlo Tří. Které aktuálně s D3 spolupracují? Na to se můžete podívat v tomto skeči: (zde).
V Pardubicích D3 pravidelně hostuje na scéně Divadla Exil. Většinou ale jezdí po štacích po celé republice. „Nejvíc máme rádi zájezdy spací, kdy můžeme po představní zůstat na místě. Jak nás manželky, děti, přítelkyně vypustí do té divočiny toho zájezdu, tak si to užíváme, je to prima,“ říká Tomáš Novotný.
Během lockdownu Divadlo tří začalo natáčet videa. Byl to jejich letitý plán, ale prostor a čas jim na to dala až pandemie. Paradoxně se tak viděli mnohem častěji než v dobách před koronavirovými opatřeními. „Když se podívám na náš YouTube (zde) kanál, mám radost, kolik jsme toho vyplodili.“
Kromě absurdních skečů, natočilo D3 seriál. „Využili jsme toho, že nám byl jako prostředí nabídnutý krásný Hrádek u Nechanic. Mohli jsme se tam na jeden víkend zavřít a natočit, co chceme. Byla to velká výzva, protože na napsání scénáře bylo velmi málo času. Dal jsem si osobní výzvu, že každý den napíšu jeden díl. První tři dny se mi to dařilo. Poslední dva díly jsem potom psal měsíc, protože jsem tápal, jak to uzavřít,“ uvádí Tomáš Novotný. Natáčení probíhalo v časovém presu s minimální technikou, všichni byli na nervy, aby se to vůbec stihlo. „Byli jsme unavení a šťastní, že jsme to zvládli. Mám z toho obrovskou radost, vzhledem k tomu, za jakých podmínek to vznikalo si můžeme za tím výsledkem stát,“ říká Tomáš Novotný o počinu nazvaném Zámecký kompot (zde).
První pokusy něco zachytit na kameru jsou ale mnohem starší. Jako studenti se pokusili natočit Draculu. „To je naše oficiální video, které nakonec nevzniklo, protože jsme s k tomu nedokopali. Už tenkrát jsme natáčeli v Hrádku u Nechanic. Začali jsme strašně mladí a nezkušení, a to video časem získalo charakter časosběrného dokumentu. Herečky stárly, my jsme ztloustli. Já pořád věřím ve zdárný konec, že to někdy dotočíme,“ směje se Tomáš Novotný. Z Draculy se zatím můžete podívat na film o filmu (zde).
Tomáš Novotný chtěl být hercem odjakživa. I když jeho rodiče (profesionální herci) by ho raději viděli někde jinde než na jevišti. „Bylo to zbožné přání mých rodičů, abych se věnoval čemukoliv jinému než divadlu. Dnes už pochopili, že to jinak nešlo,“ vysvětluje Tomáš Novotný, absolvent muzikálového herectví na JAMU, s tím, že je pokládá za štěstí a je za to rád, že se může živit divadlem. I když je potřeba se ohánět. A tak cestuje vlakem křížem krážem po českých divadlech. Můžete ho potkat na trati Praha – Pardubice – Ostrava. Že je talentovaným muzikálovým hercem dokazuji i fakt, že se za titulní roli v muzikálu Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť dostal do širší nominace Cenu Thálie.
S Tomášem Novotným jsme otevřeli také jedno naprosto nedivadelní téma. Má totiž zásluhy o záchranu chátrající památky v Pardubicích. Jde o Larishovu vilu, takzvaný Zámeček. Budova je spojována s druhou světovou válkou, kdy byly v jejím sklepení vězněny, mučeny a vyslýchány desítky českých vlastenců včetně dětí. Téměř dvě stovky z nich byly na nedaleké louce záhy popraveny.
„Objevil jsme tento dům náhodou v knize. Pak jsem se šel na něj podívat a byla to láska na první pohled. Rozhodl jsem se, že ho nechám spadnout. Trvalo to deset let, než se to podařilo,“ uvádí
Tomáš Novotný. Podle něj, když člověk vyroste v nějakém městě, měl by tomu městu vrátit všechno hezké, co mu dalo během dospívání. „Pokud by to měla být záchrana jedné budovy, která má obrovskou historii a dál může připomínat věci, které jsou důležité, tak to stojí za to.“
Tomáš Novotný má také svůj vlastní podcast. Najdete ho na Spotify a jmenuje se Pod věží. Nenechte si ujít jeho povídání se zajímavými osobnostmi z uměleckého života. Spotify podcast Pod věží – hosté Tomáše Novotného
Kterou hru psal Tomáš nejdéle a čím je výjimečná? Co všechno mu dalo a vzalo účinkování v muzikálu Miss Saigon? Proč by měl mít na vizitkách napsáno „hrobník, zvoník a příležitostný herec“? Proč koupil vlastní kulturní památku? Na to všechno najdete odpověď v záznamu velmi neformálního Antré s Tomášem Novotným.
Děkujeme za podporu Galerii Václava Havla a Centru podpory uměleckých aktivit - Impulsu, Hradec Králové.
Záštitu nad streamem Antré mají: hejtman Pardubického kraje Martin Netolický a hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček.
foto: Aleš Řehořek
autor: Kateřina Fikejzová Prouzová
Souhlasím Tyto stránky používají cookies za účelem lepšího komfortu jejich prohlížení. Pokračováním v prohlížení vyjadřujete souhlas s jejich používáním.